fredag den 1. november 2013

# 17 Boller i Karry med blomkålsris

Boller i karry med blomkålsris...

Boller i karry er en af mine absolutte yndlingsretter! Jeg elsker, når min mor laver det - men nu er min mors mad generelt også noget jeg sætter meget pris på...
På det seneste har jeg haft lyst til at give mig i kast med sunde fortolkninger af klassiske retter og i denne omgang er det blevet til boller i karry...

Boller:
1 pakke kyllingefars, 3-6% (400 g, ca. 440 kcal)
1 løg, finthakket (50 g, 19 kcal)
Finthakket peberfrugt (50 g, 15 kcal)
Lidt mælk til at røre sammen med (1/2 dl, 18 kcal)
Salt og peber.

Kcal i alt = 492 kcal

How to;
Alle ingredienserne kommes i en skål og røres til en lind dej.
Tænd en gryde med vand og form dejen i boller af den ønskede størrelse. 
Når vandet koger, lægges bollerne forsigtigt ned i vandet, så de ikke går i stykker. De er færdige efter ca. 5-7 min.

Når bollerne er færdige laves karrysaucen.

Karrysauce:
Flydende margarine (10 ml, 85 kcal)




Karry (10 g, 10 kcal)
Et finthakket løg (50 g, 19 kcal)
Et æble (100 g, 51 kcal)
Maizena madlavningsfløde (250 ml, 212 kcal)
Skummetmælk (1 dl, 35 kcal)
Spidskommen (5 g, 5 kcal)
salt

Kcal i alt = 417 kcal

How to:
Karryen brændes af i margarinen.
Løget tilsættes og steger med til det er blankt. Æblet skæres i tern og tilsættes. 

Fløden hældes i lidt efter lidt for at have styr på konsistensen.
Saucen simrer, mens blomkålsrisene laves. Og tilsættes herefter lidt mælk, for at opnå den ønskede konsistens. Smages til med salt, spidskommen og evt. lidt mere karry.

Blomkålsris:
Rapsolie (ca 10 ml, 80 kcal)
1 løg (100 g, 38 kcal)
1 blomkålshoved,(ca. 1 kg, 340 kcal)
Lidt vand
Salt og peber

Kcal i alt = 458 kcal
 
How to:
Blomkålen rives på et rivejern eller i en foodprocessor. Olien varmes. Løg(meget finthakket) tilsættes og steges blanke ved svag varme. Det revne blomkål tilsættes og steges til det er blødt, ca. 5-10 min. Der kan evt. hældet en halv dl. vand ved, hvis risen "hænger lidt fast" i panden. Smages til med salt.

Mens "risene" steges lægges bollerne forsigtigt op i karrysaucen og det simrer sammen i små 5 min.

Serveres med grønne bønner (400 g, 100 kcal)...

I alt i retten = 1.467 kcal.
Der var til 3 portioner = 489 kcal pr. portion.

Retten var super lækker - og jeg tror, det er første gang, at jeg har følt mig så mæt på en fastedag.

Jeg smagte på blomkålsrisene, inden jeg hældte bollerne og karrysaucen over. Og smagen var meget neutral med kun lidt hint af blomkål. Men det er bestemt ikke noget, jeg har tænkt mig at spise uden at hælde noget over. Konsistensen var rigtig fin. Det var en fin erstatning for ris, men det skyldtes udelukkende den krydrede karrysauce.

Med hensyn til bollerne, så foretrækker jeg nok at lave dem traditionelt med hen blanding af hakket svinkekød og kalvekød, men det var fint at prøve det af med kyllingefars, da det var noget, der lige var i fryseren.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar