tirsdag den 18. februar 2014

Tapas Night...

Sidste lørdag havde jeg inviteret nogle af mine venner på tapas og spil. Vi skulle ikke i byen, men bare nyde god mad i dejligt selskab og så få set hinanden.
 
Det gode ved "tapas" er, at de tobins og grund bare er rester. Det kunne lige så godt hedde tøm køleskabet. Hjemme hos mig får det (sjovt nok) ofte et italiensk præg, så en mere korrekt betegnelse vil nok være antipasti... Anyways!!!

I dagens anledning bestod menuen af følgende:

En pølse fra princip med soltørrede tomater og jalepeños. Oliven med hvidløg og haidai fra den lokale grønthandler... Det var faktisk en værtindegave fra en af deltagerne- glimrende gave, der straks røg på bordet...

En salat med rucula, carpaccio, parmesanost og olivenolie.

En tomatsalatmed rucula, skalotteløg, friske blommetomater fra princip og en balsamico-glace...

Og så var der lige et fad med en cheddar, en port salut, lidt valnøddeost, en oksepølse, lidt artiskokcreme, lidt bruscettapesto, boretagneløg og grøn tomat relish...

Lidt mandler i hjemmelavet myntesirup...

Friske tomater til snack...

Lidt jordskokkechips...

Og en brødskål med digedtive, gourmet knækbrød fra Fakta og rudsprød...

Og intet "tapas"-bord uden vin til maden... Min store kærlighed for tiden; Don Lodis Red... Ligner en billig vin fra Aldi (ikke noget galt i det!!!) men er købt med kærlighed efter et besøg hos Det Glade Vanvid og er nu en del af vinsortimentet hjemme hos mig!

Vi nåede aldrig til det med at spille, fordi vi bare sad over maden så længe- men hyggeligt var det!

I lørdags gentog jeg konceptet om tøm køleskabet med en veninde... Vi var bare os to og havde egentligt aftalt at begive os ud i større madprojekter, men som følge af mit køleskab bugnende tilstand blev vi enige om at benytte os af herlighederne heri i stedet... Vi havde brugt dagen på at besøge genbrugscenter og finde en masse forskellige gamle tallerkner. Meningen er, at mine gæster selv skal kunne vælge, hvilken tallerken, de har lyst til at spise af... 

Det synes jeg passer meget godt til et måltid, hvor man også selv vælger, hvad der skal på tallerknen...

Jeg lavede nogle alternative bruschetta - egentligt inspireret af kretanske dakos...
Rugsprød med bruschetta-pesto, blandet med røget filet skåret i tern og lidt hytteost... 
Sat i ovnen:

De blev taget ud, da osten var smeltet og brødene var sprøde i kanten:

Inden servering blev bruschettaene toppet med frisk rucula.

Hele måltidet kom til at bestå af alt hvad der lige var i køleskabet og endte med at være helt fortræffeligt...

Faktisk var måltidet så vellykket, at vi gentog det til frokosten søndag.


Om søndagen blev måltidet indtaget lidt mindre formelt, nemlig foran fjernsynet.

Det var dejlig spise...






Ingen kommentarer:

Send en kommentar