torsdag den 3. april 2014

# 37 svinemørbrad med svampesauce

Hvis nogen på nuværende tidspunkt skulle være i tvivl om, hvorvidt jeg får brugt min nye sous-vide maskine i hverdagen, så er svaret; JA! Det er simpelthen en fornøjelse! Dels kan jeg lave utrolig lækkert kød meget let og simpelt, det kræver ikke meget arbejde OG så kan jeg fokusere på lækkert tilbehør. Det passer mig glimrende.

Denne fasteret var lidt et eksperiment. Jeg havde ikke tidligere forsøgt mig med svinekød, så da der var svinemørbrad på tilbud i min lokale Føtex, sprang jeg til. Kødet blev vakum-pakket og smidt i maskinen. Sat på 60 grader og så fik det ellers lov til at stå i 24 timer. Jeg synes godt, at det måtte have været lidt mindre færdigt, så næste gang nøjes jeg med kortere tid og det får en lavere temperatur. Men min søndags-middags-fælle var vært begejstret, så helt skidt var det bestemt ikke. 

Ingredienser pr. Person
Svinemørbrad (150 g, 175 kcal)

Som tilbehør lavede jeg en svampesauce.

1/2 pakke rodskårne champignon (100 g, 16 kcal) 
1/4 liter madlavningsfløde, 4 % (125 ml, 140 kcal)
1/2 bouillon terning (5 g, 10 kcal)
Lidt vand og smages til med peber.

Svampene tørristes på en pande. Har de tendens til at brænde på, tilsæt da lidt vand. Fløden hældes over og der tilsættes bouillon. Simrer og koger lidt ind til den har den rette cremede konsistens...

Dertil grønne Bobby bønner vendt med frisk estragon (100 g, 25 kcal)

Og asparges bagt i ovnen med bacon 

4 asparges (100 g, 27 kcal)
2 skiver bacon (37 g, 105 kcal)

Asparges skrælles og baconen vikles om. I ovnen i ca 1 time ved 200 grader - aspargesne er færdige, når baconen er sprød.

I alt kalorier for måltidet 498...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar