søndag den 16. februar 2014

Flødestuvede jordskokker med røget filet og grønne bønner

I morgen skal jeg på kundebesøg, derefter skal jeg træne... Nå ja og så skal jeg faste... Det bliver en af de fastedage, hvor jeg helt sikkert har behov for at maden nærmest står på bordet, inden jeg kommer ind ad døren. Det er en af de dage, hvor jeg ikke først skal tage stilling til aftensmaden i supermarkedet efter jeg har trænet... I så fald risikerer jeg helt sikkert at ende med at tage en bid af en en af ekspedienterne i Fakta. Derfor er maden faktisk allerede klar i mit køleskab! 

Jeg havde en rest af nogle jordskokker liggende, der trængte til at blive brugt. Egentligt havde jeg tænkt dem til en jordskokkepuré, men jeg fik det aldrig lige lavet. Og helt ærligt, så er det at skrælle jordskokker MEGET højt på listen over ting, jeg ikke synes er sjovt i et køkken...

I stedet er de nu blevet til en omgang rustikke flødestuvede jordskokker.

Ingredienser:
Halv pose jordskokker (500 g, 365 kcal)
1 flaske Maizena creme fine, 7% (2,5 dl, 223 kcal)
2 små løg (100 g, 38 kcal)

Salt og peber

I alt kcal, 616 kcal. Der er nok til 2 omgange aftensmad.

How to:
Jordskokkerne skrubbes med en grydesvamp og de værste "knuder" skæres af med en kniv. Jordskokkerne skæres i grove tern, ca. 1x1 cm.
Løget skæres i fine stykker.
Det hele hældes op i et ildfastfad. Fløden hældes over.
Der krydres med salt og peber.

Fadet sættes i ovnen ved ca. 175 grader. 

Efter 45 min vendes Jordskokkerne. Derefter skal de have ca. 30 min mere. Prøv at stikke i dem med en gaffel før de tages ud for at sikre, at de er møre.

Jordskokkerne har en lækker cremet konsistens- lidt ala flødekartofler, men jeg synes smagen af dem er meget mere interessant. En anden fordel i forhold til flødekartofler er, at jordskokker har et lavt glykæmisk indeks, hvilket gør, at de ikke påvirker blodsukkeret på samme måde som kartofler! Retten kan krydres med muskatnød, hvis man er til det...

Jeg påtænker at spise Jordskokkerne med røget svinemørbrad og en masse grønne bønner og med lidt feta...

Røget mørbrad (80 g, 88 kcal)
Feta smuldret (25 g, 58 kcal)
Grønne bønner (200 g, 50 kcal)

I alt for måltidet, 504 kcal


Ingen kommentarer:

Send en kommentar