mandag den 23. juni 2014

Mere svinemørbrad sous vide...

Jeg har endnu en gang været i gang med min sous-vide maskine og endnu en gang var det svinemørbrad, der var på menuen...

Normalt er jeg ikke så skrækkelig meget til svinekød. Flæskesteg, kamsteg og så videre, det er bare et nej tak herfra... Svibemørbrad er noget andet! Det kan være forfærdeligt tørt, men det er det bare ikke, når det bliver lavet sousvide.

Holdningen om, at en svinemørbrad skal gennemsteges til den nærmest falder fra hinanden af bare tørhed er ikke en holdning, jeg deler! Jeg kan godt lide, når det stadig er saftigt og smagfuld og mørt og tenderende til rosa indeni...

I denne omgang blev det til en gourmet versionen af klassisk udgave - inspireret af en menu, der er blev serveret hjemme hos min mor utallige gange;

Tilbehøret var ærter. I ærterne var nemt ristet røget filet, der var sprød-stegt og efterfølgende tilsat finthakket løg, der blev stegt med på panden til løgene var blanke:

Som sauce en svampe-sauce. Og her blev jeg overrasket af, at min med-kok var faldet for kantareller på indkøbsturen, så der blev rigtig kredset om saucen. Kantarellerne blev stegt brune i lidt smør og lige inden de ville være blevet sprøde blev de overhældt med lidt madlavningsfløde og smagt til med salt og peber...

Menuen bestod derudover af hasselbagte kartoftler for at vende tilbage til min mors klassiske servering.
Hele retten var virkelig lækker! Smagte skønt, perfekt afbalanceret og virkelig dejligt!

Det kan godt være, at svinemørbrad er retro og lidt fra 80'erne - men det er kun dejligt og når man nu selv er fra 80'erne kan man kun synes godt om det...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar