torsdag den 13. februar 2014

Fasteopskrift nr. 30: Blomkålsgratin...

Jeg har længe planlagt, at jeg ville forsøge mig med en fasteversion af blomkålsgratin, "som hvor mor lavede den"... Egentligt var jeg som lille tenderende til allergisk overfor så meget som ordet blomkål, men nu som voksen, og især efter jeg er startet på 5:2 diæten, begynder jeg at se blomkålets fortræffeligheder...
 
Det er mættende og kan have en virkelig lækker konsistens, når det bliver lavet ordentligt.... Hvis ikke det er lavet ordentligt, kan det få mig direkte tilbage til barndommen med associationer til udkogt blomkål, prut-lugt og ubehag...
 
Ingredienser:
1 pakke skinke i tern (200 g, 200 kcal)
2 små løg eller 1 storst (50 g, 19 kcal)
1/2 blomkålshoved (470 g, 165 kcal)
1 lille bøtte hytteost, 1,5% (250 g, 180 kcal)
 
Skummetmælk (2 dl, 66 kcal)
3 æg (150 g, 225 kcal)
Fristrevet muskat (2 g, 8 kcal)
salt, peber 
 
Kalorier i alt; 863.
Portionen er tilstrækkelig til 3 personer eller til 1 person i 3 dage. Per portion 288 kalorier.
 
How to:
Skinke lægges op i et fad.
Løget hakkes fint.
Blomkålet skylles og plukkes i bukketter. Stokken skæres i mundrette tern.
Hytteosten blandes sammen med skinke og grønsager. 
 
Æg, mælk og krydderier blandet i en skål hældes ud over grønsagerne.
 
Det hele sættes i ovnen ved 200 grader. Det bages i 45-60 min, hvor efter det tages ud af ovnen.
 
Der duftede noget så skønt i mit køkken og retten var virkelig velsmagende. Kan eventuelt serveres med salat, hvis der er plads til det i kalorieregnskabet...
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar