onsdag den 2. april 2014

Mere sous vide og mere mad...



Mit nye legetøj bliver brugt flittigt. Sidste version af mad med Sous-Vide var denne lækre økologiske  kalvecuvette.
 
Koen blev lagt i vakum sammen med smør og kom derefter i vandbad ved 54 grader i ca. 24 timer.
 

Inden klargøringen til vandbad havde jeg skåret overskydende fedtkant fra. Fedtkanten blev ristet af i baconfedt fra bacon, der var stegt til brug for noget af tilbehøret.
Fedtet fik lov til at stå og småkoge i rødvin hele dagen og det duftede virkelig fantastisk i hele lejligheden i løbet af dagen...

Retten skulle være mad til mine gæster i anledning af - tjaaaa, at jeg har fået en Sous Vide maskine og jeg havde lyst til at lave mad (Så egentligt bare i anledning af, at jeg havde fri, det var lørdag og at det altid er dejligt at spise god mad i godt selskab....)
 
Som forret til mine gæster havde jeg lavet smørdampede grøntsager med et pocheret æg krydret med estragon. Retten var noget vi lavede på mit madlavningskursus Spændende mad med finesser i løbet af efteråret. men nu synes jeg, at der igen var lækre sommer grøntsager at finde på hylderne og det var på tide at få lidt farve på tallerknerne igen efter vinterens mørke...
 
Hovedretten blev til Ko med tilbehør i form af en salsa lavet af gulerødder og en svampe-bacontærte med hytteost. Planen var egentligt, at afkoget fra kødet skulle være blevet til en sauce, men desværre gik noget galt i opkogningen, således, at saucen blev alt for fedtholding og endte med at skille og bare blive til smør, så den droppede vi. Heldigvis kunne resten af retten sagtens stå alene...
 
Gulerodssalsaen  til hovedretten var ligeledes inspireret af madlavningskursus, hvor vi havde lavet noget lignende med rødbeder. salsaen bestod af gulerødder skåret i tern og ristet på panden sammen med timian. Derefter tilsattes rødvin og citronsaft, hvorefter at salsaen fik lov til at stå og koge ind, indtil den umiddelbart før servering blev smagt til med friskrevet ingefær og lidt salt.
 

Som dessert havde jeg lavet små risalamandesuffléer. Souffléerne var resterne fra den sidste omgang af madlavningskursus, som jeg havde været på om torsdagen. Desserten var min debut med  karameliseret hvid chokolade ...

Det var simpelthen sådan et lækkert punktum for lørdagens menu og mine gæster klagede ikke - det gjorde jeg heller ikke, for jeg havde brugt lørdagen på noget af det bedste jeg ved: At rende rund i køkkenet og høre god musik og lave mad og bare nyde livet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar