søndag den 13. oktober 2013

De nye kostråd...

Jeg synes, at det er en lettelse, at der ikke længere står i kostrådene, at hoveddelen af vores måltider skal udgøres at kartofter, ris og pasta...

Det er som om, at der også er andre end mig, der nu skærer ned på hvede, på hvide ris, lys pasta og kartofler i ovnen- det virker til, at det er blevet mere acceptabelt at servere mad til gæster, hvor kartoflerne er byttet ud med Hokkaido og hvor tzatzikien er lavet på Fromage Frais og hvor kødet er kylling i stedet for store bøffer - jeg har da stadig kammerater der klarer sig fint i lykkelig uvidenhed om anbefalet indtagelse af rødt kød og har holdningen "kostråd hvad for noget!?", men der er også dele af mine venner og familie, der sætter pris på, at jeg gerne bytter pastaen ud med squash-pasta fra min spiralizer og laver asparges eller grønne bønner som tilbehør til kødet. Og jeg synes det er virkelig dejligt.

Jeg synes også det er dejligt med udfordringen - der er næsten gået sport i at finde alternativer, der indeholder færre kalorier, men stadig tilfører mine måltider smag og i at finde ingredienser, der går op i en højere enhed med hinanden uden at koste alverden i verden kalorieregnskabet eller på GI-tabellen.

Min nyeste opdagede bedste ven i køkkenet er estragon. Jeg synes faktisk, at det passer til overraskende meget og jeg har nu serveret rettet estragon kylling (se fasteopskrift nr. 11) et par gange - til stor fornøjelse for mine gæster... Og jeg bliver hver gang positivt overrasket over, at der er så få kalorier i den ret, at den er mere end velkommen på fastedage...

Jeg glæder mig allerede til at finde ud af, hvad min næste opdagelse skal være i rejsen på at finde de rigtige ting at putte i maden, så jeg kan få lov til at leve for at spise - og det med god samvittighed... I hvert tilfælde det meste af tiden...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar