lørdag den 12. oktober 2013

Fastemenu nr. 12

Spicy thaisuppe med kylling og sprøde grøntsager...

1 spsk karry
1 løg i smalle både (100 g, 38 kcal)
½ spsk rapsolie (2 g, 18 kcal)
1 fed hvidløg, hakket (5 g, 5 kcal)
½ rød chili i tynde skiver (5 g, 3 kcal)
1 stykke ingefær på ca 1½ x 1½ cm, hakket fint (5 g, 5 kcal)
1 portion grundsuppe (150 kcal)

1 håndfuld små champignon i kvarte (50 g, 8 kcal)
Rød peberfrugt skåret i ringe (50 g, 15 kcal)
2 forårsløg i mundrette stykker (50 g, 15 kcal)

How to:
Karryen brændes af og kyllingekødet fra grunsuppen trævles og tilsættes den riste karry. Grundsuppevandet tilsættes sammen med løget. Hvidløg, chili og ingefær tilsættes og suppen simrer indtil serveringstidspunktet.

Umiddelbart inden servering tilsættes champignons i suppen og der skrues op. Svampene koger med i ca. 5 min, så de stadig har bid. peberfrugter og forårsløg tilsættes og suppen hældes op i en skål til servering.

Kalorier i alt for retten = 257 kcal

Grundsuppe med kylling:
125 g. kyllingebryst (130 kcal)
½ liter vand
1 bouillonterning(25 kcal)

How to:
Kyllingebrystet koges i bouillonvandet til den er mør og let kan trækkes fra hinanden.

Grundsuppen er en jeg bruger hver gang jeg skal lave en suppe med kyllingestykker i, hvad end det er karrysuppe eller denne krydrede thaisuppe. Jeg bruger også opskriften til at lave kylling til brug for andre kyllingeretter, hvor der skal tilsættes kyllinge bryster, der er kogt møre.

Jeg koger gerne en portion grundsuppe med flere kyllingebryster, så jeg har til flere portioner aftensmad i løbet af ugen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar