lørdag den 8. marts 2014

Det' lakrids!

"Man kan aldrig få for meget inspiration til sin madlavning....", "Der er ikke noget, der hedder for meget lakrids...", "Der er altid plads til en kogebog mere på hylden..." - argumenter var der nok af, da jeg fik udviddet samlingen af kogebøger sidst! Det blev til denne lækre sag fra Johan Bülow - en bog fuld af opskrifter med lakrids! Og det er ikke kun i kager, nej der er også rigtig mad med lakrids i! Jeg er begejstet...!

Jeg har godt nok en onkel, der påstår, at det er noget pop, at der nu skal være lakrids i alting. Jeg er ikke enig... Den første opskrift i bogen, jeg faldt over, der gik lige i mit lakrids- (og oste) glade hjerte var denne!

Bare navnet på opskriften var nok til, at jeg var klar! Men billedet i bogen gjorde det ikke mindre ønsk-værdigt at servere kagen næste gang jeg skulle have gæster...

Jeg må indrømme, at jeg ALDRIG har lavet en cheese-cake før. Jeg har lavet Frozen cheesecake. Men aldrig sådan en rigtig cheesecake, så jeg var lidt udfordret på, om det ikke var vildt svært. Det var det slet ikke...
 
Jeg har aldrig været så god til at følge en opskrift slavisk. Og det der med at måle op og veje af - det virker bare ikke altid for mig. Men jeg er rigtig god til at blive inspireret og til at finde egne fortolkninger af opskrifter i mine kogebøger.
 
I stedet for at lave kagen med en foreslået gelé ovenpå, blev jeg enig med mig selv om, at lime og lakrids helt sikkert går rigtig godt hånd i hånd.
 
Jeg lavede derfor en bund af digestive (ca. en halv pakke) og sukker (ca 25 g) og margarine (jeg havde ikke noget smøt, da jeg stod og skulle i gang med bagningen.) Derudover tilsatte jeg 4 spsk lakrids-pulver. Bunden skulle bage i ca. 20 min. Og derefter køle.
 
Fyldet bestod af 2 pakker flødeost (4 % fra minimum), lidt vanillesukker, ca 50 g. sukker og 2 æg.
 
Jeg smed æggeblommen skålen sammen med osten. Hviderne piskede jeg sammen med sukkeret, så det blev helt stift. Og vendte derefter forsigtigt med æggemassen. I fyldet tilsatte jeg noget revet lakridsstang og revet skal af en limefrugt.
 
resten af limen svar jeg i både og smed i en gryde sammen med vand og sukker og kogte til en sirup. Da det havde kogt lidt moste jeg resten af kødet d af limen og fiskede hinderne op fra sirupen. Hinderne kan godt give en lidt besk smag.
 
Resultatet af kagen blev denne. Ikke helt efter opskriften, men til stor glæde for mine gæster... Jeg serverede kagen med lime-sirupen og friskrevet lakridsstang ud over kagen (frys lakridsstangen først, så er den lettere af rive)
 
Kage var tilstrækkelig til, at vi var 4, der kunne spise et stort stykke hver - og derefter være helt fyldte...
 
Derefter var der nok kage tilbage til, at jeg kunne forkæle mig selv de efterfølgende aftner med en tallerken, der var lidt mere grafisk anrettet...

 
Virkelig en god kage... Jeg har besluttet mig for, at jeg vil forsøge mig med at lave en fastevenlig-version af opskriften. Men jeg mangler stadig at gennemskue, hvordan man får bunden til at smage af "rigeligt med smør..." uden at indeholde mere end 1.000 kalorier... Følg med på bloggen - opskriften kommer, så snart den er klar! Og indtil da - snyd ikke jer selv for at prøve denne ikke så faste-venlige version. Den er himmelsk! Alle kalorierne værd og så er det jo heldivis tilladt, at spise lige hvad man lyster på ikke faste-dage...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar