torsdag den 13. november 2014

Vintervejr og varm suppe

Uhhhhhhha, hvor er der altså blevet koldt udenfor! Og det er desværre ikke kun udenfor- der er nogle steder, hvor de endnu ikke har opdaget, at koldt vejr ude betyder, at det er nødvendigt med varme på inde...

Et glimrende eksempel herpå er Aros i Aarhus. Jeg var der nede til et glimrende arrangement- desværre var arrangementet placeret ved siden af døren. Sådan en roterende en af slagsen, der blev ved med at blæse kold luft lige ind på os der sad til præsentation af Årets Ejerleder 2014... Det kolde indeklima resulterede i, at jeg tog hjem - nærmest rystende af kulde - og lavede suppe til mig selv og til min kæreste, der kom endnu senere hjem...

Suppe kan være så nemt! Så varmede og så lækkert.

Jeg havde 1 1/2 porre liggende i køleskabet sammen med et halvt knoldselleri og 3-4 store kartofler.

Først blev porrene skåret i skiver og ristet af i en gryde sammen med ca. 1 spsk Becel, dernæst blev knoldselleriet skåret i tern af ca 1x1 cm og smidt op i gryden, så kom der vand ved. Og ja, så snød jeg med en bouillon terning.. Da knoldselleriet var kogt igennem, smed jeg kartoflerne (også skåret i tern) op i gryden, og de kogte med indtil de var møre... Smagte til med salt og peber. 

Så var der ellers suppe! 

Det bedste var så, at der var rester... Og de rester skulle blive til en suppe til 4 personer dagen derpå...

Suppen blev hældt i en gryde og blendet med min (bamix, and loving it!!!) stavblender... Så hældte jeg halvdelen af en 1/4 madlavningsfløde ved og spædede lidt op med væske... Så var pludselig en legeret suppe (helt sikkert mere børnevenlig med uden "klumper") - i denne omgang serveret med bacontern, løvstikke, knasende rodfrugtechips og groft brød...


Endnu en gang lækkert! Og dejligt varmt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar