torsdag den 6. november 2014

Winemakers Dinner på Mash

Jeg har haft den udsøgte fornøjelse at deltage i en Winemakers Dinner på restaurant MASH i Aarhus. Arrangementet var værtet af Philipsons Wine og havde som Winemakers besøg af en ung dame fra vinhuset Catena i Mondoza distriktet i Argentina.

Arrangementet går ud på, at man smager en række af vinhusets vine - gerne flere forskellige af gangen, så man kan sammenligne - alt imens winemakeren fortæller om huset, vinens oprindelse, de valg, der er truffet i forhold til vinen samt hvor og hvordan druerne er dyrket... 

Mens der smages på vin og fortælles herom serveres en middag. Denne gang med mad på Mash.

For mig var det nærmest topmålet af et arrangement: smage og lære om vin og SAMTIDIG prøve at spise på Mash. Jeg tøvede ihvert tilfælde ikke med at sige ja tak, da jeg blev inviteret...

Første vin var en chardonnay blandet af 3 forskelligt dyrkede chardonnay druer. Winemakeren fortalte om højdernes afgørende virkning på vinen. Jorden. Solskinstimer. Kulde om natten. Om hvordan smagen skabes; mineralsk smag, fedme, varrigheden af smagen, blomstersmag, frugtighed (hedder det mon sådan?) Det var meget interessant lærring.

Dernæst blev vi præsenteret for rødvine.
Inden for rødvine gør huset sig i produktion af Malbec og Cabanet Saugvignon.

Maden til vinen var først seranoskinke.

Dernæst en tartar.
Sindsygt lækker og rørt med krydderier, salatløg og marinerede peberfrugter. Serveret på en bund af salat og med kartoffelchips.

Efter tartar fik vi carpaccio. De fineste, tyndestes og lækreste stykker jeg har smagt. Frisk, og lækkert kød, citronolivenolie, salat, rugbrødsknæk og en Mayo med smag af ramsløg... 

Sidste hovedret var en bøf. En stor bøf. En virkelig stor 300 g bøf. Med gratineret spinat, tomatsalat, fritter og hjemmelavet bearnaise! Lige i skabet! Men virkelig stor portion efter at have fået 3 retter (og 7 glas vin) allerede...

Efter bøffen var der hvidvin, ost og kaffe, men bøffen havde gjort mig mere fyldt end hvad godt er og min ledsager skulle noget kl 23, så derfor gik vi før tid... Jeg plejer ellers aldrig at sige nej tak til hverken vin eller mad, men der er en første gang for alting...

Om arrangementet var det værd? Bestemt! Lækker mad og lækker vin. Madoplevelser, smagsoplevelser, vinoplevelser og så lidt læring... Jeg vil helt sikkert holde øjnene åbne for flere Winemakers dinners i Aarhus...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar