torsdag den 29. august 2013

Ikke-fastedags opskrift nr. 2

Verdens bedste hotdog…
Natmad er en glimrende ting, når man har gæster og der er blevet indtaget en øl eller 2 – men efter at have lavet denne hotdog til natmad på min fødselsdag – til stor glæde for alle, men nok især mine hotdogs-elskende mandlige venner – må jeg erkende, at Hotdogs er en overset spise, der bestemt ikke kun behøves at blive serveret efter midnat og for folk, der har indtaget alkohol… Til min næste fest skal vi mødes til hotdogs inden vi tager i byen…



Brød:
25 g. gær
1 spsk. honning
1 tsk. salt
5-6 dl. vand
500-600 g. mel (jeg bruger hvedemel, man kan bruge grahamsmel, men jeg synes brødet bliver noget ”Klægt” af det)

En stor håndfuld hørfrø

How To:
Gæren røres ud i vandet, honning og salt røres ud i vandet. Frøene hældes i, melet hældes i. Det hele røres til en tyk havregrødsagtig dej og sættes i køleskabet, min, 6 timer, men gerne natten over.

Ved bagning sættes ovnen på 225 grader. Dejen ”klattes” ud på bagepapir i aflange klatter og sættes i ovnen. Efter 5 min skrues ovnen ned på 175 grader. Bages i 8-10 min eller til de er gyldne.

Pølser: Jeg havde bare købt nogle pølser med ostesmag fra langelænder, men næste gang denne gourmet hotdog skal nydes, bliver det med pølser fra den lokale slagter…

Agurkesalat: (stor portion)
1 agurk (jeg lavede den til spiraler på min spiraliser for æstetikkens skyld)

Marinade:
1 dl lager eddike
1 dl. Vand
½ del sukker
1 tsk. Salt
½ friskkværnet peber

How to:
Ingredienserne til marinaden røres sammen til sukkeret er opløst og hældes over agurken og sættes i køleskabet minimum en halv time før servering.

Resten af hotdoggen giver sig selv: Ketchup (mit var Alfreds & Katrines fra Superbrugsen), sennep, remoulade (okay, den havde jeg ikke lige hjemmerørt i denne omgang), revet løg (kan også med fordel laves til marinerede løg), ristede løg… Alt efter smag og behag… Mine Hotdogs blev taget imod med næsten stående applaus, så de kan varmt anbefales…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar