torsdag den 12. september 2013

Helle for hygge...

Traditionen for, at man fredag efter arbejde lige får en enkelt fredagsøl er ret udbredt på mit kontor for tiden… Det er super hyggeligt og jeg synes det er fantastisk at have sådan nogle dejlige kollegaer, man rent faktisk gider sætte sig ned sammen med og nyde en øl og snakke om alt andet end kontorarbejde… Det sidste stykke tid har det bare passet med, at fredag har været min fastedag… Det passer bare rigtig godt, fordi jeg ofte har planer om torsdagen og næsten altid skal noget om lørdagen… Dermed også sagt, at det ikke bliver til mange fredagsøl for mit vedkommende.

I fredags var ingen undtagelse for vores glimrende tradition, og jeg var også fortaler for, at vi alle sammen skulle mødes for at sidde og hygge! Der faldt bestemt en bemærkning eller 2 som følge af, at min øl var byttet ud med en cola light, men hyggen fejlede ikke noget… Og jeg må sige, at det faktisk var temmelig rart at komme hjem fredag fra arbejde og have lyst til at lave dejlig mad til mig selv (se fastemenu nr. 6) i stedet for at komme hjem i en halv eftermiddagsbrandert, mest have lyst til at lave pommes frites og falde i søvn på sofaen uden at få noget som helst fra hånden… 

Min fredag aften blev brugt med rigtig hjemmehygge! Den slags hjemmehygge, hvor man nyder sit eget selskab, rigtig får slappet af fra ugen, ifører sig mormorsokker og sidder med tæppe om sig og ser Disney Show. Okay kun den del af Disney Show, der er seværdig og minder om dengang man var yngre, såsom Nøddepatruljen, men trods alt Disney Show i stedet for at drikke øl!

Det med at have en fastedag om fredagen var i første omgang lidt træls, synes jeg, men nu synes jeg faktisk det er meget rart… Man kan sagtens hygge sig alligevel og det er bare som om weekenden bliver meget længere, når man ikke ligger brak hele lørdag og hele søndag. For mig er det også en rigtig god dag at faste, fordi jeg ikke har travlt om aftnen – jeg skal ikke nå noget og tager mig rigtig god tid til at kæle for detaljerne i min madlavning og til at gøre lidt ud af smagen og anretningen! Jeg føler mig rigtig overskudsagtig, når jeg går hjem fra kontoret med følelsen af, at nu er det weekend, og jeg skal bare hjem og geare ned til weekenden!

Dermed ikke sagt, at jeg ikke kommer til at have fredage, hvor jeg tager med de andre i fredagsbar og ender med at tage med videre på Bodega og hente pizzaer og drikke dåseøl – selvfølgelig vil jeg også det! Men det er jo noget af det fede ved 5:2 diæten! Den er fleksibel og kan tilrettelægges efter de planer man har på forhånd OG efter de planer, der pludselig opstår… For hvis jeg en fredag falder for fristelsen og virkelig får lyst til at tage med i fredagsbaren og skeje ud sammen med mine kollegaer, så betyder det ikke, at alt mit arbejde er spildt – det er fedt at vide, at der ikke er noget løftet pegefinger og dårlig samvittighed. Hvis der er noget, man slet ikke kan modstå eller den ellers valgte fastedag ikke passer alligevel, så er det bare at finde en anden dag, der passer… Og så bliver det baren den dag, der bliver dømt hygge hjemme på sofaen i stedet for!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar