mandag den 23. september 2013

Madlavningskursus og meget mere...

Så er det officielt; jeg kan nu tilføje titlen aftenskoleelev til mit CV... I torsdags var første skoledag for min veninde og jeg og det var en virkelig dejlig aften! Vi mødtes kl 18 og så blev der ellers bare lavet mad og hygget i 4 timer - afbrudt undervejs af indtagelse af vin, indtagelse af mad og reviews fra underviseren.
 
Vores første ret var letrøget langefilet med rødbedemayo og godt brød.


Det var 2 af mine holdkammerater, der stod for det... Jeg har aldrig prøvet at ryge noget før - det var ret sjovt at være med til! Jeg overvejer straks at anskaffe mig en kogeplade, en rygepande og 2 rygeplader! Det er i hvert tilfælde ikke sidste gang, jeg skal prøve det - de andre kursister berettede om at de tidligere havde røget kammuslinger - det lyder lige præcis lækkert nok til at jeg tænker det skal forsøges! 

Næste ret var en svamperisotto med spæd spinat. 

Jeg har lavet risotto mange gange før derhjemme, så igen var det en af holdkammeraterne, der fik lov til at stå for det... Jeg har aldrig tænkt på at servere risotto som sådan en lille mellemting imellem retterne - men det var underviserens anbefaling. Men selvom nogle af de andre elever havde udtalelser om, at "livet er for kort til risotto", så må jeg sige, at jeg sagtens kunne have spist det som hovedret- jeg synes det var vildt lækkert!

Hovedretten bestod af sprængt andebryst på sprød bund af spidskål med jordskokkepure og luftige kartoffelgratins...

Jeg har aldrig prøvet at sprænge noget- så den hoppede vi på... Det var ret sjovt at prøve at lave noget hvor opskriften både krævede soignering (det vidste jeg ikke, at man kaldte det, når man gør kødet klar), blancering (jeg har nu lært forskellen på det og kogning i meget kort tid i letsaltet vand) og sidst med ikke mindst sprængning af andebryst! Det lykkedes ikke helt at gennemføre det hele så menuen blev som kokken havde tænkt sig - til trods for at opskrifterne blev fulgt til punkt og prikke... Men resultatet var superlækkert! Anden var mør, puréen utroligt velsmagende og mini kartoffelgratin i form med rygeost- super lækkert! Det at det var den letkogte spidskål, der fik mest ros fra underviseren, kan man så undre sig over! 

Afslutningen på aftnens menu var pandekager med ricottacreme! Og her nå jeg udbryde WAUW! Det var virkelig en lækker dessert! Serveret dekorativt og i små portioner var det en super lækker afslutning på en aften i velsmagens tegn!

Kurset "spændende mad med finesser" levede virkelig op til mine forventninger! Der var både tid til at hygge, tid til at skåle og tid til at få gode råd til små detaljer og tips om madlavning! Det er lige noget for mig! 

Men det er altså ikke standard hjemme hos mig, at der lige bliver serveret 4 retters menu- og sådan en aftnen koster nok ca. 15.000 kcal i kalorie-regnskabet  (okay måske ikke helt, men i hvert tilfælde mere end 500!!!) - så i denne uge tager jeg en ekstra fastedag! 

Jeg glæder mig til se, hvad vi skal lave næste gang og til at udsætte mine gæster derhjemme for mad med nogle af de nye finesser , jeg har lært at lave!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar