tirsdag den 22. oktober 2013

Madlavning - i modgang og medgang...

I sidste uge tænkte jeg, at nu var det tid til en tur mere på vægten for at se, hvordan det gik med effekten af 5:2 diæten... Det var mildest talt nedslående! Jeg havde taget på siden min sidste vejning og det var endda selvom vejningen denne gang skete dagen efter en fastedag! Øv!!! 

I stedet for at lade mig slå ud, blev jeg dog enig med mig selv om, at det blot måtte betyde, at jeg må gøre endnu mere for at se de ønskede resultater... Men jeg måtte også erkende, at udsigten til at nå minus 10 kg inden jul var urealistiske! Det var ikke den bedste dag i mit 5:2 forløb! 

Jeg besluttede mig for, at jeg ikke må give mig selv helt så lang snor på ikke-fastedage og, at indtaget af alkohol må begrænses i større omfang... Derfor er jeg kommet frem til, at slik og kage er forbeholdt helt særlige lejligheder og, at vin til maden er forbeholdt weekender, madklub og dage med madlavningskursus - og i weekenderne bør det også begrænses, så jeg ikke indtager alt for mange kalorier i flydende form samt nedsætter min forbrænding på den bekostning... Jeg blev derudover enig med mig selv om, at selv på ikke fastedage er jeg nødt til at overveje, hvor mange kalorier, jeg spiser- og hvis der er udsigt til stort indtag af kalorier en aften, så må frokosten springes over... Alt sammen gode planer, hvis jeg selv skal sige det... Og samtidig planer, jeg tror på, at jeg rent faktisk kan holde... 

Først havde jeg også tænkt, at så må jeg bare lave en regel om, at jeg skal, skal, SKAL træne 3 gange om ugen. Men set i bagklogskabens klare lys, så er den regel bare ikke realistisk! Især ikke i en periode, hvor jeg har nok om ørene med både arbejde og specialeskrivning! Jeg tænkte også i første omgang, at jeg måtte indføre en "max 7 genstande om ugen regel", men igen, så må jeg være realistisk og erkende, at eftersom jeg har en del sociale arrangementer i kalenderen resten af måneden og i november og december med udsigten til julefrokostsæsonen, så holder det bare ikke... Og regler, der allerede på forhånd er lavet for at blive brudt, vil bare give mig unødigt dårlig samvittighed! 

Den sidste uge har jeg således tænkt over mit samlede kalorieindtag - også på ikke faste-dage... Jeg har valgt det sundere alternativ til aftensmaden - de fleste dage i hvert tilfælde - og forsøgt at planlægge udenom tomme kulhydrater, men stadig lavet god mad til mig selv. For det er vigtigt, at alle dage ikke skal føles som en fastedag! Så bliver livet bare for surt- især når man virkelig elsker at lave god mad og spise godt!

I lørdags havde jeg læse-skrive-arbejdsdag sammen med en veninde... Vi mødtes sidst på formiddagen og havde aftalt at sidde sammen og arbejde hele dagen. Inden hun kom havde jeg lavet en lækker o mættende morgenmad til mig selv, bestående af en omelet med hytteost og en stykke knækbrød med ost.
Omeletten var lagt sammen med frisk peberfrugt og frisk basilikum og serveret med røget filet... Det smagte super dejligt!

Til frokost lavede jeg en salattallerken til os med feldsalat, lufttørret skinke, balsamico-glace, friske tomater og strimler af syltet peberfrugt. Og dertil fik vi ristet rugbrød og bruscettapesto og artiskok terpanade...


Om aftenen lavede jeg en kyllingeret til os. Retten var egentligt svarende til en fasteret, selvom det var på en ikke fatsedag, se fasteopskrift 15.


Alt i alt var det en dag med en masse gode madoplevelser, men uden indtag af en masse kalorier...

Søndag gentog vi successen og sad endnu en gang sammen og arbejdede... Igen lavede jeg omelet til morgenmad.

Til frokost hentede vi en salat for ikke at skulle bruge en masse tid på madlavning og til aften havde vi aftalt at lave noget lækkert mad.

Jeg havde taget noget inspiration med fra mit madlavningskursus spændende mad med finesser og ville gerne prøve nogle af teknikkerne af hjemme. Menuen kom derfor til at stå på sprængt svinemørbrad i filodej indpakket sammen med svampe.


Smagen af retten var meget lækker, men selve sprængningen af kødet og brugen af filodej kræver vist lige en prøve-omgang mere!

Det hang lidt fast i fadet og der gik lidt hul på filodejen, og mørbraden blev ikke helt så rosa, som jeg kunne have ønsket. Det så måske ikke så pænt ud på tallerknen, men det smagte dejligt og fordi det nu var søndag, blev det serveret med gul sauce fra Knorr og grønne bønner...


Vi lavede også pommes frites til, men dem gik jeg (næsten) udenom for igen at holde mig fra de tomme kalorier...

Jeg ved godt, at Knorrs bearnaise sauce intet har med bearnaise at gøre, men det er en nem måde at lave sauce på uden brug af fedtstof... Jeg laver det bare ved at lune mælken og tilsætte pulveret direkte deri- på den måde kan jeg få sauce uden, at det koster alt for meget i kalorieregnskabet... Og nogle gange er det altså okay, at det hele ikke er hjemmelavet og fra bunden og af de fineste råvarer!

Da jeg gik i seng søndag aften, var jeg rigtig glad! Jeg syntes, det havde været en skøn weekend, brugt med dejlige mennesker og, at jeg havde fået noget godt at spise - også uden at være forfaldet til et kilo bland-selv-slik i anledning af søndagsfilmen...

I dag skulle jeg så have ugens første fastedag. Den første fastedag siden i fredags. Og fra morgenstunden tænkte jeg, at jeg lige ville prøve badevægten igen for at se, om mit madindtag i weekenden havde været for meget... 

Dommen var; positiv! Og det var endda meget! Jeg vejede her til morgen 4,7 kg mindre end, da jeg startede på 5:2 diæten. Det betyder, at hvis jeg i løbet af de næste 10 dage smider yderligere 300 g og får den vægt stabiliseret, så har jeg smidt samlet 5 kg på 10 uger... Det ville være i tråd med, hvad der gives som mål i bogen 5:2 Kuren af Michael Mosley og Mimmi Spencer...

Jeg ved godt, at vægt kan svinge rigtig meget fra dag til dag og, at det sagtens kan være, at jeg ikke holder den samme lave vægt ugen ud grundet forskellige forhold, såsom væskeindtag, udsvingninger, festlige lejligheder mv., men for mig er det bare lige sådan en optur og lidt medgang, der skal til for at fortsætte projektet med oprejst pande!

Jeg glæder mig til at se, hvordan det ser ud, når jeg går på vægten igen om 10 dage... Og så vil jeg huske mig selv på at fokusere på de rigtige ting i min madlavning- både i modgang og i medgang...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar