mandag den 18. november 2013

Fuld af ideer til mad... Og det, der lige var i køleskabet!

Nogle gange kigger jeg ind i mit køleskab og tænker; hvad skal det dog blive til?! Det er de dage, hvor jeg priser mig lykkelig for, at jeg altid har noget mad i fryseren, der er pakket i portioner som er let at tage op og spise uden at skulle bruge en masse tid, energi og tankevirksomhed på at opfinde (noget at fylde i) den dybe tallerken...

Andre gange synes jeg selv, at jeg er ret god til at finde på mad, derer nemt og lækkert og som indeholder det, der lige er i køleskabet...

Jeg har efterhånden fundet ud af, at der er en række ingredienser, der altid er rare at have ved hånden. Det er ingredienser, der gør, at jeg altid kan bikse noget lækkert mad sammen, uden at skulle bevæge mig i Føtex lige omkring spisetid, hvor alle andre også skal i Føtex og jeg i forvejen har mest lyst til at købe en pose lakrids og spise den til aftensmad...

Mit køleskab indeholder altid følgende:

Æg
Det er godt til både morgen, middag og aften. 
Godt som omelet. 
Godt til æggesalat sammen med fromage frais, løg og karry.
Godt som spejlæg.
Godt til brunch.
Godt med rejer.
Æg er bare godt...

Hytteost
Det er glimrende at putte i en omelet for at få en smagsoplevelse med smeltet ost.
Nogle vil spise det til frokost på en skive brød, men det er altså ikke lige mig!
Jeg kan bedst lide det varmet, så osten smelter...
Det er ret godt at blande med karry eller basilikum og fylde i et kyllingebryst der sættes i ovnen med en skive røget filet over.

Røget filet
Det er min nye bedste ven.
Jeg er af den overbevisning, at bacon jo er kødets eget krydderi. Men min generelle sundhedstilstand og vægten og samvittigheden byder mig desværre, at jeg ikke kan spise bacon, hver gang jeg har lyst til det. 
Røget filet er en glimrende substitut.
Det kan ristes sprødt på panden og spises sammen med min omelet med hytteost i, eller i stedet for ristet bacon i en salat med kylling.
Det kan vikles om kød eller grønsager og give mig en variation af min livret "mad i svøb"
Det kan skæres i tern og bruges som kød i pastaretter...
Kun fantasien sætter grænser!


Fromage frais
Det er en glimrende opfindelse, at man kan lave tzatziki, dressinger, dip og alt muligt andet, hvor man sædvanligvis ellers bruger cremefraiche... Og jeg ved godt, at det ikke smager ligesom fromage frais. Men hvis jeg skal vælge mellem ingen tzatziki og tzatziki lavet på fromage frais, så bliver det helt sikkert sidstnævnte...

Squash
Jeps, det er også en kær ven af køkkenet hjemme hos mig!
Det er igen det med at vælge; squashpasta eller ingen pasta?! Det er ikke et svært valg for mig! Og så er jeg helt ærligt kommet dertil, hvor jeg faktisk hellere vil have squashpasta! Jeg bliver ikke så tung i kroppen og i hovedet, når jeg spiser det i stedet for almindelig pasta...

Maizena madlavningsfløde, 7%
Jeg kan rigtig god lide ting, der er cremede i konsistensen... Og med sådan en lille flaske, der kun indeholder 85 kcal pr. 100 ml, så har jeg fundet en keeper... Andre flødesubstitutter er tilsat stivelse som kompensation for fedtindholdet, men det er den her vist ikke... Den er i hvert tilfælde på listen over tilladte madvarer i bogen "spis maven flad", der ellers slet ikke gør plads til stivelse, brød, kartofler, hvede mv... Jeg har i hvert tilfælde tænkt mig at holde ved, for jeg elsker, at der også er plads til retter med fløde på mine fastedage...

Og så er der de ingredienser, der ikke skal på køl:

Hvidløg og løg
Det er glimrende til at give maden smag.

Frisk basilikum
Det er også glimrende til at give maden smag - og det endda uden at tilsætte kalorier...

Frisk chili
Jeg gentager; det er glimrende til at give maden smag...

Tomater på dåse
Konserves mad udstråler måske ikke ligefrem kulinarisk oplevelse, men helt ærligt, så virker det bare... 
Jeg har altid en dåse stående i køkkenskabet, for hvis alt andet glipper, så kan jeg altid lave en tomatsauce med løg, chili og røget filet og spise det med squashpasta.

Og så er der alle de andre ting:
Grønne bønner - dem har jeg altid i fryseren - og syltede paprikastrimler - de er fantastiske til lige at give maden det lille ekstra...

Men selvom jeg altid har de ting ved hånden, så kan jeg også være ideforladt... Og så er det, at jeg sætter mig ned og tænker over, hvad jeg har lyst til, at maden skal smage af og hvilken følelse, jeg gerne vil have ved at spise den! For det meste resulterer det i, at ideerne pibler frem...

Der er også et andet aspekt i det! Ved altid at have mine basisingredienser i huset, så går jeg altid sulten i seng... Samtidig betyder det også, at lige gyldigt hvad jeg ellers har liggende i køleskabet af madvarer, så er det meget sjældent, at jeg ender med at smide mad væk! For uanset hvilke grønsager det er, der trænger til at blive spise, så kan de altid ryge på panden sammen med røget filet og fløde eller tomater og blive til en pastaret hjemme hos mig...

Hvis der er andre, der har nogle gode basisingredienser, de altid har i huset, som kan bruges på mange måder, så hører jeg det gerne, for måske listen trænger til at blive opdateret... Og så vil gerne hjælpe! Skulle der være nogle, som ofte smider madvarer ud, eller som synes, det er svært at sammensætte en menu ud fra det, de har liggende i køleskabet, så er de velkomne til at skrive ingredienserne i en kommentar til dette opslag... Så skal jeg gerne komme med et bud på en ret...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar