tirsdag den 19. november 2013

Når man er rigtig usund...

... Er det rart, at man kan tage en ekstra fastedag for at kompensere for det ekstra kallorieindtag...

I den foregående weekend havde jeg endnu en gang en kalender, der ikke ligefrem var fri for arrangementer med øget kalorieindtag... Lørdag skulle jeg spise frokost med min søster og om aftnen skulle der tages hul på årets julefrokostsæson! Søndag skulle jeg være sammen med min bedste kammerat. Der var dømt tømmermænd, biograftur, blandselv slik og bare hygge! 

I ugen op til blev jeg derfor enig med mig selv om, at det nok var meget godt at få plads til 3 fastedage og det blev mandag, onsdag og fredag... Og det gik rigtig godt!!! 
Mandag havde jeg en travl dag på kontoret... Jeg havde et kundemøde omkring frokost tid, så jeg havde ingen problemer med at springe turen i kantinen over. Onsdag skrev jeg speciale, og det er ellers en dag, der godt kunne give anledning til ekstra indtag af chokoladekiks, men det klarede jeg også... Fredag var endnu en dag på kontoret, og der var også nok at se, så dagen fløj afsted. Om aftnen havde jeg sørget for at tage rester fra en tidligere fastedag op af fryseren, så der var nem aftensmad. Så blev jeg ellers hentet af en veninde, og derefter gik turen til Vejle og Rasmus Nøhr koncert... Og jo det er da en anden oplevelse at være til koncert, når det er uden en stor kold fadøl, men jeg overlevede det og kunne så nyde resten af weekendens udskejelser med god samvittighed...

Frokosten lørdag var det hele værd!
Jeg havde lavet en frokost tallerken til os med froskellige pølser og oste... Og nu er det ikke så tit, jeg har fornøjelsen af min søsters selskab til frokost, så selvfølgelig skulle det fejres med en gang Asti til! Intet mindre kan gøre det...


Om aftenens var det som sagt tid til julefrokost! Nu er jeg heldigvis ikke sååååååå vild med traditionel julemad, så rødkålen, flæskestegen og risalamande kan jeg sagtens lade gå forbi... Men til en julefrokost, hvor der både er fiskefilet, tunmousse og lun leverpostej med bacon, så kommer der altså lidt ekstra indenbords! Og jeg er ikke hende, der sidder sådan en dag og siger nej tak til ekstra bacon... 

Søndag var dømt hyggedag! Først med filmhygge og tømmermændsplejning på sofaen sammen med min også tømmermændsramte søster... Jeg tømte skabene og køleskabet for alt, der kunne så meget som ligne en snack.

Senere stod den så på biograftur... Dobbelt biograftur! Det er sådan noget filmnørdet noget, jeg gør sammen med min bedste kammerat! Og når vi gør det, så mangler der aldrig noget... Vi fik både popcorn og sodavand og blandselv slik og aftensmad på Sunset! Og jeg nød det... 

Jeg gider overhovedet ikke at forsøge at tælle weekendens kalorieindtag! Det er helt sikkert større end, hvad der bør indtages... Men omvendt så har jeg ikke spist mere, end hvad jeg ellers ville have gjort sådan en weekend! Og hvis fasten har betydet noget, så er det stadig, at kalorieindtaget er mindre... For når snacks på en søndag er gulerodsstave med dip af fromage frais og sodavanden i biografen er light. Og posen med blandselv slik ikke nødvendigvis behøver at veje et helt kilo, så er der allerede sparet lidt i kalorieregnskabet der!

Jeg tror på, at det er sådan nogle weekender, hvor der er plads til at skeje helt ud og plads til at give helt slip på din ellers evigt dårlige samvittighed, der er noget af det allerbedste, jeg har fået ud af 5:2 kuren! For det er første dag, jeg har fundet en diæt, hvor jeg kan gøre noget aktivt for at forbedre min sundhedstilstand på fastedagene og samtidig have ikke-fastedage, hvor jeg bare nyder livet og spiser, hvad jeg har lyst til... Og også uden det giver dårlig samvittighed eller betyder, at jeg har kastet min sunde livsstil ud af vinduet...

Og så må jeg sige, at søndag, da jeg skulle i seng, havde jeg nærmest sukker chok... Min krop er ikke vant til at spise så mange søde sager længere! Det var ikke så rart! 
Mandag skulle jeg ret tidligt op, og havde egentligt planlagt en fastedag, men jeg vågnede med den ondeste sukker-hovedpine... Fastedagen blev udsat til tirsdag og mandag blev dømt almindelig spisedag, men med fokus på begrænset indtag af sukker og stivelse, så min krop kunne blive afgiftet og fastedagen ikke ville komme til at virke som en ekstrem kold tyrker... Og så tænker jeg, at jeg lige vil se, om jeg ikke kan få lagt 3 fastedage ind i denne uge også, så jeg kan kompensere for, at denne tid bare ofte fører til øget indtag af kalorier, når der er sociale arrangementer hver weekend og jeg ofte har aftaler, der inkluderer mad i hverdagen også...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar