fredag den 29. november 2013

Nostalgi og nytår...

Som for de fleste andre er julen for mig en tid med masser af dejlig mad... Men egentligt er det ikke den traditionelle del af julemaden, der får mig helt op at ringe. Når det kommer til hvide kartofler, flæskesteg og rødkål, så springer jeg gerne over... Og også risalamanden ville jeg sagtens kunne leve uden. Men uanset det, at julemaden ikke får mig op af stolen, så er julen alligevel en tid, hvor der kommer mere indenbords, end der ellers gør i hverdagen...

Men i min verden, er det, der rigtig betyder noget maden Nytårsaften. Andre glæder sig nok til festen som sådan - og det gør jeg selvfølgelig også, men når jeg sådan kigger tilbage på de nytårsaftner, jeg har haft, så har der været rigtig mange, hvor aftnen egentligt ikke har levet op til de store forventninger, jeg har haft...

Sidste års nytårsaften var bestemt en undtagelse fra det. Det var en af de bedste nytårsaftner, jeg nogensinde har haft. For ikke at sige den bedste! Jeg havde aftalt med nogle af mine allerbedste venner, at vi ikke gad at køre aftnen op til en kæmpe fest, fordi vi bare vidste, at det aldrig bliver så stort og glamourøst, som man får det gjort til... I stedet besluttede vi, at 2012 skulle sluttes med et kulinarisk brag!

Og det gjorde det bestemt. For hvad er mere passende end af slutte 2012 med 12 retters menu!?

Selve menuen fra sidste år kan ses i opslaget at slutte 2012 med et kulinarisk brag...

Nu kommer så tiden til at skulle planlægge nytårsaften for 2013. Jeg glæder mig allerede! Vi har snakket om, at 13 retter simpelthen bliver for meget! Både fordi vi ikke kan nå at spise det (sidste år var vi færdige med at spise kl 01.30), men også fordi udfordringen i år gerne må være anderledes... Sidste år brugte vi 4 dage på indkøb, prøvemiddag, klargøring og køreplaner for aftnens projekt!


Køreplanen for sidste års 12 retters nytårsmenu:



Denne gang bliver det nok en ambitiøs 5 retters... Jeg vil gerne lave endnu en lidt skæv version af nytårstorsken, jeg vil gerne have kartoffelblinis ind i menuen, jeg vil gerne lave noget med lam, jeg vil gerne lave noget med en sous vide maskine... Og der skal jo også være plads til desserter! Hmmmm... Måske 5 retter alligevel ikke er nok?! En ting er sikkert! Jeg glæder mig til at pynte op til nytåret og til at dække bordet og sætte mig og skåle og nyde og feste og fejre nytåret med mine bedste venner...!

Og så vil jeg lige tilføje, at tømmermændsmæssigt var nytårsmenuen sidste år yderst fornuftig... Fordi vi sad så længe over maden og fik lagt en (yderst!!!) solid bund, var der ingen der væltede rundt mere end hvad godt er... Og også resterne dagen efter i form af hjemmelavede burgere med rester fra de riges bord var fantastisk!

Hjemmelavet burger med kalvecuvette, bacon, cheddar, salat, tomat, løg og hjertesalat serveret med Pommes Anna, estragon Mayo og frisk tomatsalsa... 
Følg med på bloggen, så opdaterer jeg efterhånden som planlægningen af menuen skrider frem...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar