fredag den 6. december 2013

God mad med gode venner...

Når jeg ikke har fastedag, så synes jeg, det er fantastisk at lave super lækker mad med mine venner og ikke tænke over, om der er smør i (det er der!!!) om fløden er light (det er den ikke!!!) og om der bliver drukket rødvin både før, under og efter maden (det gør der!!!)... 

En af de bedste ting ved 5:2 diæten er, at  jeg kan tillade mig at gøre lige, hvad jeg har lyst til på ikke-fastedage! 

I lørdags var jeg sammen med nogle af mine bedste venner og vi skulle bare hygge med fælles madlavning!
Det var ikke mig, der havde stået for indkøb eller planlægning af menuen, men jeg fik lov til at være med i køkkenet...

Jeg elsker at lave mad sammen med andre, når det er dem, der står for menuen, for så har jeg muligheden for at lære nye tricks!

Denne lørdag stod menuen først på eb porre/fiskeret...
Først blev porre og hvidløg varmet ved svag varme i en gryde... Derefter blev tilsat chilipulver og safran pulver sammen med noget fløde. Et par minutter før servering blev skruet op for blusset og tilsat friske rødspættefileter skåret i fine tern... Det smagte himmelsk og porrene fik virkelig lov at komme til sin ret!

Dernæst var menuen oksespidsbryst i trykkoger... Kødet blev brunet på panden og lagt i trykkogeren sammen med en masse grøntsager.


Mens kødet blev færdigt tilberedtes tilbehøret...

Først en blomkålssalat med fintrevet blomkål, friskhakket chili, frisk korriander, limesaft, finthakkede forårsløg, lidt parmesanost og salt og peber...

Dernæst små portionstærter med svampe, spinat, ost og parmaskinke...


Rösti-kugler med revet kartoffel og en masse krydderier serveret med estragonmayo...

Det hele smagte virkelig lækkert og jeg fik en masse ny inspiration med hjem!

Jeg glæder mig allerede til at forsøge mig med röstikugler med squash og til at gentage blomkålssalaten som alternativ til bulgursalat på en fastedag... Og endnu mere glæder jeg mig til næste gang jeg skal mødes med mine venner og lave mad over en gang vin til kokken i dejligt selskab...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar