onsdag den 22. januar 2014

Farmor forkælelse....

Jeg er meget meget heldig! Jeg har stadig både min mormor og min farmor... De er begge seje damer over 80. Og begge kan stadig klare sig selv og er ret gode i et køkken! 

Jeg elsker, når de laver mad. De har den der evne til altid at lave ting på slump, som i "bare lige en nøvfuld af" dit og "sådan et squis af" dat! Det er fantastisk at være vidne til... 

Min mormor er fantastisk til at lave retter som "skidenæg" og løgsuppe med bagte ostemadder! Og så laver hun verdens bedste madpandekager!

Jeg har forsøgt at få min farmor til at lære mig at lave hendes fantastiske kødsauce og citronpaj ved at aftale, at jeg skulle komme på besøg og kigge hende over skulderen, mens hun kokkerede... Men i den anledning valgte hun at have lavet maden i forvejen, så vi havde bedre tid til at spille kort!

En anden ret min farmor laver, der er intet mindre end fantastisk er æbleflæsk! Jeg lyver ikke, når jeg siger, at jeg spiste noget nær 1 kg til julefrokost 1. Juledag! Det smager af så mange ting; selvfølgelig æble og bacon, men også af barndomsminder, hjertevarme og kærlighed!

Sidst jeg var hjemme, havde min farmor "lige lavet en omgang æbleflæsk, jeg kunne få med hjem" - det er topmålet af forkælelse! 

Sådan en aften, hvor jeg kommer sent hjem fra job, gad jeg nogle gange godt, at der var mad klar til mig på bordet. Og takket være min farmor, så har det faktisk været sådan i denne uge...

Efter en lang dag på job efter kun 4 timers søvn den foregående nat, kunne jeg komme hjem til en portion æbleflæsk! Jeg varmede det på panden og serverede det med en skive rugbrød og frisk purløg! Guf! Og massere af kærlige tanker til min farmor... 

Hun fik da også lige en post med et billede og en tak på hendes væg på facebook! For ja, så sej er min farmor; hun kan lave mad, hun er over 80 og hun er på facebook! Man kan kun være taknemmelig for hende!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar