søndag den 26. januar 2014

Gamle klassikere dør aldrig...

I sidste uge lavede jeg noget så almindeligt som Svensk pølseret! Nøj, det var godt! 

Jeg inviterede min bedste kammerat på aftensmad og han nærmest himlede med øjnene! Det var virkelig et godt måltid....

Da jeg boede hjemme, var det en ret vi fik af og til, men nu er det noget, der sjældent sniger sig ind på min madplan... Det skyldes primært, at jeg aldrig spiser ganske almindelige kogte kartofler! Jeg synes, det er noget af det mest kønsløse, man kan putte i munden, og det siger mig ingenting! Men det betyder også, at jeg aldrig har kogte kartofler til overs, hvilket også er årsagen til, at jeg sjældent får brasede kartofler eller biksemad- hvilket i virkeligheden er en stor fejl, da det er glimrende spise...

Hvis der er nogle, der mangler en opskrift på svensk pølseret, så kommer der en her;

Ingredienser:
750 - 1000 g kartofler 
1 stort løg
4 pølser
1/2 liter mælk
Ca. 1 dl ketchup 
Salt

How to:
Først skæres kartoflerne i tern eller skiver i mundrette stykker. Pølserne skæres i skiver.

Et stort løg skæres i små tern og svitses i smør i en gryde. Når løgene er blanke hældes kartoflerne i gryden og der røres rundt. Mælken hældes over så kartoflerne kun lige er dækket. 
Der røres løbende i gryden. Når mælken koger tilsættes pølserne. Efter 5-10 min jævnes retten med ketchup og smages til med salt.. 

Det hele serveres rygende varmt med en skive rugbrød og friskklippet purløg drysset hen over! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar