tirsdag den 1. april 2014

Madlavningskursus - Sidste omgang....

På denne sidste omgang af madlavningskurset Spændende Mad med Finesser blev vi både udfordret og forkælet.
 
Forretten bestod af en åben torske-tortelinni serveret på bund af hummer-bidsk.
 
Bidsken blev kogt at hummerskaller med grønt og lidt cognag.

Selve bidsken blev kogt op med en fiske-fond afkogt på resterne fra torsken.

Retten blev serveret som et stykke dampet torsk, pakket ind i en lasagne-plade med sauce af bidsken....
 
Det smagte himmelsk. Som i jeg kunne spise det som en suppe, med en ske i MEGET store mængder TAK! Jeg glæder mig allerede til, at jeg skal give mig i kast med at forfine retten i eget køkken til gæster på et tidspunkt...
 
Hovedretten på denne torsdag var Tornadous. Det skal man aldrig være bleg for at give sig i kast med...


Bøfferne blev lavet med bacon, der havde været lagt i blød i en lage af mørk øl før det blev pakket om de fine stykker kalvekød og ristet af på panden...


 
Hovedretten blev serveret med Pomme-Anglais og en sky-agtig sauce kogt med lidt af øllet fra bacon-lagen...

Som opgave denne aften havde vi fået, at det var vores gruppe, der skulle lave mad til underviseren. Det så ikke ud til, at have havde noget imod aftnens servering...

Desserten var det min veninde og jeg, der skulle stå for. Vi skulle lave små Risalamande-souffléer med appelsinsalat. Ingredienserne var jænne gue sawer, som vi siger, der hvor jeg kommer fra... En Risengrød kogt med smør og på madlavningsfløde. Tilsat ligeligt vanille.
 
Risengrøden skulle efter opskriften koge i 40 min, men risene skulle altså koges HELT ud, så vi endte med at tilsætte en del vand og koge det i noget, der lignede 1,5 time i stedet... da risengrøden var færdigkogt, blev den smag til med amaretto-essent og skallen fra en halv citron og en halv appelsin. Det var egentligt kun meningen, at det skulle have været citron, men da der var en anden gruppe, der havde været temmelig frisk i forbindelse med, at de havde hentet citroner fra bordet med råvarer, så var der desværre ikke til mere en en halv citron til os... Men så kunne vi heldigvis improvisere lidt...
 


Efter tilsmagningen blev grøden taget af blusset og kølet lidt ned, før der blev rørt 5 æg i massen, der blev hældt i folie-forme og sat i vandbad i ovnen for at soufflere...

De færdige souffléer blev serveret med både af frisk appelsin, granatæble og drysset med hakket mynte...
Det smagte noget så lækkert... Og jeg var glad for at kunne sætte punktum for denne omgang af madlavningskurset med endnu en omgang opskrifter med hjem i bagagen og derudover at have lært at lave soufflé, som var noget af det, jeg havde håbet, at kurset ville give mig...
 
Jeg glæder mig allerede til, at kurset starter op igen næste efterår, for det har virkelig været en god oplevelse, at lære forskellige teknikker i køkkenet - og så er det jo aldrig skidt at bruge sin torsdag aften på at lave mad i godt selskab over et glas vin...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar