torsdag den 30. oktober 2014

Udlængsel version 2.0, Kreta (ja igen...)

Igen i år havde jeg den fornøjelse at kunne rejse til Kreta. Denne gang i løbet af efteråret. Jeg elsker Kreta. Måske nogle assosierer det med gråt hår og pakkerejser i busser med en gennemsnitsalder over 60 og en overrepræsentation af støttestrømper, men for mig er det associeret med oliven, god mad og feta i lange baner.
 
 
I denne omgang var det på mange områder en anderledes oplevelse i forhold til tidligere, hvor jeg kun har besøgt øen i løbet af juli måned. I forhold til tidligere var øen i denne omgang mere afblomstret, tør og til mit held også med flere modne madvarer i naturen.
 
Dette kom blandt andet til udtryk, da vi besøgte en naturpark, hvor man først gik igennem parken, der husede stort set alle de frugter man kan forestille sig. Frugter fra hele verden i alle afskygninger. Og til vores held i mange tilfælde modne og spiseklar.
 
Der var dog også nogle ting, der ikke havde ændret sig i forhold til tidligere besøg på øen - herunder deres evne til at servere en fantastisk, fantastisk kold øl.

Som noget andet nyt på denne rejse opdagede jeg sammen med mit rejseselskab, at øen faktisk også kan byde på et temmelig inspirerende og overraskende vinkort. I nogle tilfælde akkompagnieret af selskab fra det græske fastland. I mange tilfælde med druer, jeg ikke tidligere havde hørt om og med uventede smagsoplevelser.

I løbet af vores ophold præseterede vi at besøge mange dele af det græske menukort. Faktisk var den eneste genganger for mit vedkommende i løbet af ugen, at der gentagne gange blev indtaget græsk salat og gyros til frokost.
 
Blandt andet besøgte vien restaurant, der lå med udsigt over hele byen. Først regnede jeg med, at fordi den lå, hvor den gjorde, var det nok mest udsigten, man betalte for.
 
Det viste sig dog, at de havde et ganske fornuftigt menukort. Med lam, pastaretter, ragout og alt muligt yderst vellavet mad.


Samtidig havde de en utrolig vidende vintjener. Han fortalte meget og længe om de forskellige vine og serverede for os en vin, som han påstod, at han ville tage en hel kasse af den vin med sig, hvis han nogensinde skulle forlade Kreta.

Hele oplevelsen med at sidde over byen og spise med udsigten og lækker vin og mad var ganske fantastisk.

En anden aften havde vi endnu en kulinarisk oplevelse. Snegle serveret med rosmarin og olivenolie.
Jeg har tidligere fået snegle serveret på restaurant klassisk bistro i Jægergårdsgade 65. Men forskellen var, at det denne gang var serveret, hvor sneglene stadig var i deres huse. Jeps, i bedste Pretty Woman stil - "slippy little suckers"...


Generelt var måltidet lækkert...
 

Lækre kombinationer af retter med sauce af varm advokat (Temmeligt tungt, men stadig spændende spise)

Afsluttet med frisk frugt serveret med flammer...

Derudover oplevede vi i løbet af ferien, at få serveret friskgrillet frisk ved havnen i Paleochora.

Men hovedingrediensen for vores måltider i løbet af ferien var oliven. Lækre friske oliven... Jeg glæder mig allerede til at skulle besøge øen endnu en gang!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar